31 ოქტომბრის სამუშაო
შეხვედრis sakiTxebi:
1.tolernatobis ZiriTadi qvakuTxedi.
Eefeqturi mkiTxveli. kiTxvis efeqturi meTodebi. (m.basiliZe)
2. “didi wignis erToblivi kiTxva”.
(e.tuxaSvili)
3. 5-6 wlis bavSvis asakobriv-fsiqologiuri Taviseburebani. (i.qaTamaSvili)
4. შეჯამება ( კითხვარის შევსება)
ორიენტირებული კითხვა
მომხსენებელი მ.ბასილიძე
ორიენტირებული კითხვა მონაკვეთებად დაყოფილ ტექსტთან მუშაობას გულისხმობს და კითხვის სამივე ფაზას მოიცავს. ( წაკითხვამდე,კითხვის დროს,წაკითხვის შემდეგ).
წაკითხვამდე-მოსწავლე ააქტიურებს წინარე ცოდნას.მასწავლებელი აქტიურ როლს ასრულებს.
კითხვის დროს-მასწავლებლის მიერ დასმული შეკითხვების გამოყენებით მოსწავლეები ცდილობენ გააკონტროლონ გაგების პროცესი.
წაკითხვის შემდეგ-მასწავლებელი უძღვება დისკუსია,რომელიც მოცემული ტექსტის წაკითხვის თავდაპირველ მიზანზე ფოკუსირდება.
ორიეტირებული კითხვა ხელს უწყობს:
მოსწავლეებმა გაიაზრონ
და სიღრმისეულად დაამუშაონ ნარატიული
(თხრობითი) ტექსტები.სწავლობენ კითხვების
დასმას,ვარაუდების გამოთქმას და
არგუმენტირებულ მსჯელობას.
ორიენტირებული კითხვის უპირატესობა:
მასწავლებელს საშუალებას აძლევს,ყველა
დონის მოსწავლეს
გააზრებნოს და
დაამუშავებინოს თუნდაც
რთული ტექსტი.
ორიენტირებული კითხვის მეთოდით მოსწავლე გადის ეროვნული სასწავლო გეგმით დასახულ მიზნებსა და შედეგებზე:
·
მოსწავლე
დამოუკიდებლად კითხულობს და ადეკვატურად აღიქვამს სხვადასხვა სახის ტექსტს,გადმოსცემს
მათ შინაარსს;
·
გამოხატავს
საკუთარ დამოკიდებულებას წაკითხულის მიმართ;
·
ავლენს
ეთიკური და ესთეტიკური შეფასების სურვილს;
·
კონკრეტული
საკითხის დასამუშავებლად,იყენებს სხვადასხვა სტრატეგიას;
·
თხზავს
და წერილობით გადმოსცემს სხვადასხვა ტიპის მცირე ზომის ტექსტს;
·
ავლენს
თვითგამოხატვის სურვილს.
როგორ
ვიმუშაოთ ამ მეთოდით?
აუცილებელი წინაპირობა:
·
ტექსტი
წინასწარ დავყოთ რამდენიმე ნაწილად.მნიშვნელოვანია,რომ ტექსტი გაწყდეს საკვანძო საკითხებთან,რათა
მოსწავლეებმა შემდეგ მონაკვეთში მოცემული სიუჟეტის შესახებ გამოთქვან ვარაუდი.
·
მოსწავლეებს
განვუმარტავთ ,რომ ტექსტი ნაწილ-ნაწილ უნდა წაიკითხონ და ყოველი ნაწილის შემდეგ მოუწევთ
შეჩერება.
წაკითხვამდე:
·
მოსწ.
გამოწვევის მიზნით გამოვიენოთ აქტივობა „ ლექსიკური ერთეულებით ამბის შედგენა“. შევარჩიოთ
ტექსტიდან 4-5 სიტყვა,რომელიც ამოკრეფილია შეძლებისდაგვარად ზუსტი ვარაუდების მისანიშნებლად,მაგრამ ამავე დროს,არ
ამჟღავნებს ნაწარმოების საიდუმლოს.
·
ჩამოვუწეროთ
ეს სიტყვები დაფაზე და ვთხოვოთ შეადგინონ პატარა ამბავი ( ინდივიდუალურად,წყვილებად)
სურვილის მიხედვით წავაკითხოთ რამოდენიმეს საკუთარი თხზულება.
კითხვის დროს:
·
გავაცნოთ
მოსწავლეებს ინსტრუქცია,რომ ვიყენებთ ვარაუდების
სქემას,რომელსაც დაფაზე ვაკრავთ.მოსწავლეები გამოთქვამენ ვარაუდებს.(ვარაუდის სქემის
შევსება შეუძლიათ მოსწავლეებს III კლასიდან.ამიტომ,მე
ვფიქრობ რომ საწყის ეტაპზე მეორეკლასელბა უმჯობესია ვარაუდები გამოთქვან სიტყვიერად)
ვარაუდების სქემა
როგრ ფიქრობთ რა მოხდება?
|
რატომ ფიქრობ ასე?
|
სინამდვილეში რა მოხდა?
|
|
სათაურის წაკით-
ხვის შემდეგ
|
|||
I მონაკვეთის
წა-
კითხვის შემდეგ
|
|||
II მონაკვეთის წა-
კითხვის შემდეგ
|
|||
III მონაკვეთის წა
კითხვის შემდეგ
|
წაკითხვის შემდეგ:
გამოვიყენებთ წერით
აქტივობას „გმირის
რუკა“
|
|
შეიძლება გამოვყოთ არა ერთი,არამედ
2-3- დამახასიატებელი ნიშან - თვისება.
შეფასების რუბრიკა:
კრიტერიუმები / დონეები
|
მაღალი
|
საშუალო
|
დამაკმაყოფილებელი
|
დამოუკიდებლად
კითხულობს ტექსტს და იგებს მის შინაარსს
|
|||
სვამს კითხვებს
ინფორმაციის უკეთ გასააზრებლად
|
|||
გამოთქვამს
ვარაუდს და ამყარებს არგუმენტით
|
|||
ახასიათებს
ნაწარმოების გმირს და აფასებს მის საქციელს
|
5-6 წლის ბავშვის ასაკობრივ ფსიქოლოგიური თავისებურებანი მომხსენებელი : ია ქათამაშვილი
cota trafaretulad daviwyeb da
vityvi rom maswavleb-loba didad sapatio profesiaa, da im droidan daekisra
gamorCeuli sazogadoebrivi funqcia, rac kacobriobis cxovrebaSi aRzrda
gamoikveTa. gageRimebaT da tolstois sityvebsac moviSvelieb, romelic Tvlida, rom
Tu maswavlebels mxolod saqmis siyvaruli aqvs, igi kargi maswavlebeli iqneba. Tu
mas mxolod moswavlisadmi siyvaruli, rogorc mSobels,- igi maswavlebelze ukeTesi
iqneba, magram arc saqmis da arc moswavlis siyvaruli gaaCnia. srulyofilia
maswavlebeli, romelic Tavis TavSi aerTianebs saqmisa da moswavleebisadmi
siyvaruls. – vfiqrob, rom es sityvebi
gansakuTrebiT exeba dawyebiTi klasebis pedagogebs, radgan am asakSi mkveTrad
aris gamoxatuli fsiqologiuri Taviseburebani.
cota xniT mivipyrob Tqvens yuradRebas da
wagikiTxavT gamokvlevebis Sedegad miRebul pasuxebs, Tu rogori maswavlebeli
undaT bavSvebs:
.“kargi
maswavlebeli moswavleebs sakuTari SvilebiviT unda eqceodes. man unda upasuxos
yvela SekiTxvas, sulelursac ki”-11w
“maswavlebeli unda iyos keTili, sandomiani da
megobruli. Mman unda mogvisminos yvelas, ar unda dakargos wonasworoba da ar
gamoiCinos uyuradReboba romelime Cvenganis mimarT. Mme Zalian miyvars, roca
miRimian da Tavazianad mesaubrebian”-9w
M”maswavlebeli moswavlisaTvis igivea, rac
wvima- mindvrisTvis”-11w
“imisaTvis rom kargi maswavlebeli gaxde,
mxolod bavSvebis swavleba ar aris sakmarisi-unda SegeZlos, iswavlo kidec
maTgan”-12w
Zalian bevri Teoria da meTodika Seiqmna 5-6
wlis bavSvebTan gakveTilis Casatareblad, magram yvela pedagogi dameTanxmeba,
rom bavSvebi bolos da bolos amsxvreven nebismier pedagogiur nagebobebs. Ppedagogiur
aqsiomebs, rac ki maT namdvil cxovrebas, miswrafebas, TviTeuli maTganis
pirovnebas ar asaxavs. . . da yvela pedagogis fiqrebSi Cndeba azri, rogor
moviqce, rom gakveTilze Seiqmnas erToblivi, aucileblad Zneli, magram xalisiani
cxovreba.(amonaSvili)
Dda
amjerad Tavi rom ar mogabezroT, rogorc pirveli klasis pedagogi visaubreb am
asakisaTvis damaxasiaTebel Taviseburebebze.
bavSvma rom pirveli saswavlo wlis sirTuleebs
Tavi gaarTvas, mas unda hqondes saTanado saskolo mzaoba, gonebrivi funqciebis
momwifeba, emociur-socialuri da fizikuri
ganviTareba. Ees asaki swored is xanaa, rodesac bavSvi am sami komponentis
mixedviT gardamaval mdgomareobaSi imyofeba. jer ar aris daZleuli TamaSis
moTxovnileba, magram Cndeba wesrigis, davalebis Sesrulebis, gamiznuli qmedebis
survili, magram sruliad ara aqvs ganviTarebuli nebisyofa. mas uWirs saazrovno
amocanaze xangrZlivad yuradRebis SeCereba, amocanis pirobis bolomde gaazreba da
damaxsovreba. 5-6 wlis bavSvis azrovneba
xatovania da TvalsaCino. Aazrovnebis TvalsaCinoeba imas niSnavs, rom bavSvi
xedavs, amCnevs da gaiazrebs movlenisa Tu sagnis im Tvisebas, romlebic naTlad
TvalsaCinod Cans. Ffsiqologebi amboben, rom am asakSi pirdapiri damokidebuleba
arsebobs xeliT moqmedebasa da inteleqtis ganviTarebas Soris. am asakis bavSvs
sakmaod kargad aqvs ganviTarebuli metyveleba, mas SeuZlia sakuTari gancdebis,
fiqrebis, mogonebebis gamoxatva sityvebiT. . .
pirvelklaselTa kvlevis Sedegebis mixedviT
SeiZleba visaubroT da vTqvaT, rom skolaSi moswavlis adreul asakSi Seyvana ar
aris rekomendirebuli, radgan SesaZloa, rom asakobrivi moumwifeblobis gamo
moswavlem dakargos swavlisadmi interesi. xSirad mSoblis subieqturi Sefaseba ar
aris kavSirSi motivaciasTan. . . swavlis dawyebis pirvel dReebSi bavSvebi
SeiZleba uCiodnen daRlas, Tavis tkivils, gaRizianebas. . . bavSvis fsiqologiis
codna aZlevs saSualbas pedagogs xeli Seuwyos da ganaviTaros misi yvela
saukeTeso Tviseba, daamyaros kontaqti bavSvTan, pedagogma unda icodes am asakis
ganviTarebis Taviseburebebi, vinaidan swavlebis procesSi pedagogis mier
daSvebuli Secdoma SeiZleba gaxdes safuZveli—imedgacruebis, ojaxSi da skolaSi
konfliqtis. uaryofiTi muxti romelic SeiZleba miiRos bavSvma dawyebiT klasebSi,
did gavlenas moaxdens bavSvis momaval cxovrebaze.
5-6 wlis asakis bavSvis wamyvani qcevis
formaa TamaSi. TamaSSi yalibdeba bavSvis fsiqikuri Tvisebebi da pirovnu-li
Taviseburebebi. Mmag: TamaSSi ganviTarebas iwyebs nebismieri yuradReba da
mexsiereba. TamaSi ganviTarebas axdens bavSvis azrovnebis ganviTarebazec.
Aam asakis bavSvisaTvis damaxasiaTebelia
swavlis Semdegi motivebi:
Ggaregani motivi
– ufrosebi bavSvs
avaldebuleben skolaSi wasvlas. Aam motivis dominirebis SemTxvevaSi bavSvi
swavlobs mxolod maSin, roca mas aiZuleben.
saswavlo motivi –
am SemTxvevaSi
bavSvi orientirebulia axali codnis, unarebis SeZenaze. bavSvi swavlobs mxolod
maSin roca saswavlo masala misTvis sainteresoa.
TamaSis motivi –
bavSvis
aqtivobis safuZvelia TamaSi da am aqtivobis Sedegad miRebuli siamovneba. bavSvi
kargad swavlobs maSin, roca mecadineoba tardeba TamaSis saxiT.
Ppozitiuri
motivi – bavSvs aqvs
survili daikavos axali pozicia, daimsaxuros ufrosebis Seqeba. aseT SemTxvevaSi
bavSvi kargad swavlobs mxolod maSin, roca gakveTilze aris bevri saswavlo
atributika, damxmare saSualebebi.
socialuri motivi
– bavSvs aqvs
survili daaamyaros urTierToba bavSvTan da maswavlebelTan, daimsaxuros maTi
Sefaseba, daikavos garkveuli adgili socialur garemoSi. bavSvi swavlobs imitom,
rom es mniSvnelovania da saWiro.
Sefaseba – bavSvis mizania miiRos maRali niSani, Sefaseba. Aam motivis dominirebis
SemTxvevaSi bavSvi kargad swavlobs maSin roca mas aqeben, afaseben.
5-6
wlis bavSvisaTvis swavlisas wamyvania:
v TamaSis motivi
v pozitiuri motivi
v
SefasebiTi motivi
|
visaubroT axla am asakis
bavSvebTan rogori gakveTilebi CavataroT,rom saintereso da Sedegiani iyos.
gakveTilze saWiroa inteleqtualuri
aqtivobebis Canacvleba:
·
Ddidaqtikuri da roluri TamaSebiT;
·
simReriT;
·
xatviT;
·
fizikuri aqtivobiT.
klasSi yvelanairi bavSvi gvxvdeba, Cveulebriv
moswavleebTan erTad arian moridebuli bavSvebic, hiperaqtiuric, memarcxenec.
Yyvelas sWirdeba individualuri midgoma: moridebuli
bavSvebisaTvis saWiroa meti yuradReba da siTbo, ar SegveSindes rom amiT bavSvs
gavanebivrebT, yvela bavSvs aqvs siTbos, siyvarulis moTxovnilebis Tavisi
“doza”, Cveni amocanaa xeli SevuwyoT misi mxridan yovelgvari iniciativis
gamovlenas. Hhiperaqtiuli
bavSvebisaTvis ar SeiZleba avtoritatuli urTierTobis stilis
gamoyeneba.bavSvebTan urTierToba unda emyarebodes ndobas, gagebas. Hhiperaqtiur
bavSvs sjobs SevexoT da ise davsvaT mis adgilas, vidre aTjer vuTxraT “dajeqi”,
da memarcxene bavSvi--- ar SeiZleba
gadavaCvioT ”memarcxene” bavSvi marcxena xeliT weras, vinaidan es gamoiwvevs
maT nevrotizacias.
Mmaswavleblis mxridan gansakuTrebul yuradRebas
moiTxovs swavlis dawyebis pirveli periodi. Aar mivceT mkveTri SeniSvnebi
uyuradRebobaze, mousvenrobaze. . .
ü avRniSnoT bavSvis yoveli
warmatebuli aqtivoba;
ü avRniSnoT misi pirovnebis Zlieri
mxareebi.
swavlis dawyebis pirvel etapze
unda mivceT misi bunebrivi tempiT muSaobis saSualeba. dauSvebelia aseTi tipis
SeniSvnebi: swrafad, Sen yvelas ayovneb da a.S.
swavlis dawyebis pirvel etapze
bavSvebs unda mivawodoT mcire moculobis saswavlo masala, Semdeg unda TandaTanobiT
unda gaizardos moculoba da aseve unda SevafasoT samuSaos xarisxi da ara
odenoba.
Aaqve avRniSnav rom Tu moswavle
daZabulobis gareSe audis saswavlo datvirTvas, maSin misi saskolo motivacia
iqneba maRali, anu davalebebi misaRebia. . .
swavla-swavlebis meTodebic pirvel
klasTan gansxvavebulia da Tavs ar SegawyenT TviTeulis ganxilviT, es meTodebia:
Ø praqtikuli
Ø TvalsaCino
Ø verbaluri
Ø wignze muSaoba
aqedan mniSvnelovania TvalsaCino
da praqtikuli meTodi. gansakuTrebiT gamovyob didaqtikur TamaSebs.
aqtivobaM@#1
mizani: yuradRebis koncentraciis
ganviTareba;
Mmimdinareoba: maswavlebeli urigebs moswavleebs
baraTebs ricxvebis gamosaxulebiT, TiTo bavSvs TiTo baraTs. Awvdis instruqcias,
rom cifrebi erTmaneTSi airia da sTxovs bavSvebs daxmarebas maT sworad dawyobaSi.
ekiTxeba, Tu vis aqvs yvelaze patara cifri da sTxovs, rom is bavSvi, visac
yvelaze patara cifri Sexvda, gamovides dafasTan, Semdeg ki sTxovs bavSvebs, rom
dadgnen swori TanmimdevrobiT.
aqtivobaM@#2
mizani: leqsikuri maragis gamdidreba;
masala; burTi
mimdinareoba; monawileebi wriulad dgebian.
erT-erTs uWiravs burTi. is warmoTqvams
sityvas TamaSis Tematikis Sesabamisad (mag: cxovelebi, frinvelebi, geometriuli
figurebi, cifrebi, saskolo nivTebi. . .) da esvris sxva moTamaSes. Semdegi moTamaSe, romelic daiWers burTs asxelebs sityvas amave
Tematikidan. visac SeeSleba TamaSidan gadis.
kavSiri standartTan-Sedegi: bun.1.2. qarT. 1.7
pedagogiuri rekomendaciebi
ü skolisadmi adaptaciis periodSi
bavSvebs uWirT saerTo saswavlosaqmianobaSi CarTva. Amitom aucilebelia saswavlo
masala maT bevrjer avuxsnaT da gamoviyenoT individualuri midgoma.
ü saswavlo wlis pirvel naxevarSi
patara moswavleebi gakveTilis reJims SedarebiT rTulad emorCilebian, sakmarisia
gakveTilisaTvis damaxasiaTebeli wesrigi movTxovoT, rom swrafad iRlebian da
gakveTils is eTiSebian. Aamitom aris mniSvnelovani gakveTilis struqtura. is
unda Sedgebodes sxvadasxva aqtivobisagan. Aar aris sasurveli gakveTilis
warmarTva mxolod erTi saxis aqtivobiT, mag; kiTxva, wera an maTematikuri
amocanebis amoxsna
ü saskolo garemoSi mniSvnelovani
aris wesebis arseboba, magram skolis wesebis dacvis moTxovna TandaTanobiT unda
iqnas Semotanili. Mas unda hqondes survilis da ara brZanebis forma.
ü Mmaswavleblis toni unda iyos
mSvidi.
ü mniSvnelovania dadebiTad Sefasdes
ara mxolod misi warmatebuli aqtivoba, aramedmcdelobac(Tundac warumatebeli)
ü sasurvelia bavSvebs mivceT mcire
davalebebi, rom ar gauZneldeT, an ar mivceT pirvel periodSi. . .
Комментариев нет:
Отправить комментарий